سینما و باکس آفیس

ساخت وبلاگ

دو مقوله ی سینما و باکس آفیس دو جنبه مهم برای هر صنعت فیلمی در جهان است. سینما تماشاچیان را سرگرم می کند و درآمد باکس آفیس به ادامه حیات صنعت فیلم کمک می کند تا موقعیت خود را تثبیت کند و(bollywoodworld.blogfa.com) فیلم های بزرگ تر و بهتری را در آینده تولید کند . همچنین باکس آفیس به فیلمسازان کمک می کند که به درک بهتری از خواسته و تمایل تماشاچیان برسند و متوجه شوند که فیلم های آنها چه عملکردی در زمان اکران خواهند داشت.

در تمام این سال ها تحلیل گران فروش فیلم کسانی که فروش فیلم ها را تحلیل و رصد می کنند به صنعت فیلم کمک کرده اند که تصمیم های مالی بهتری توسط سازندگان فیلم اتخاذ شوند تا فیلم ها به حداکثر سودآوری برسند که در نهایت موجب رشد و توسعه صنعت فیلم خواهد شد. اما در عصر شبکه های اجتماعی فاکتور دیگری به(bollywoodworld.blogfa.com) مقوله ی بحث و تحلیل باکس آفیس اضافه شده است و آن نظر هواداران فیلم و بازیگران و جنگ هواداری است. اگر سینما و باکس آفیس در هم ادغام شوند چه مشکلی دارد؟ 10 - 15 سال قبل وقتی مردم از آمار فروش فیلم ها در باکس آفیس آگاهی زیادی نداشتند لقب دادن به فیلم ها مثل پرفروش یا شکست خورده یک پایه و اساس ادراکی داشت.


اگر کسی با قدرت تأثیر گذاری زیاد یک فیلم را دوست نداشت این فیلم را شکست خورده می نامید . برای همه کسانی که در زیر این چرخه تاثیر گذاری قرار داشتند این فیلم یک فیلم شکست خورده بود. اگر آنها یک فیلم را دوست داشتند این فیلم برای همه ی آنها یک فیلم پرفروش (bollywoodworld.blogfa.com)محسوب می شد چون دسترسی به اطلاعات آمار فروش فیلم ها محدود بود و اکثر لقب پرفروش یا شکست دادن به فیلم ها توسط رسانه ها بر اساس داده و نظرهای ذهنی بود و چگونگی بازخورد بازاریابی فیلم در صحنه واقعیت بود.

خب وقتی دسترسی به اطلاعات آمار و ارقام باکس آفیس رفته رفته بهتر شد پای بحث و گفتگو پیرامون تجارت فیلم ها به شبکه های اجتماعی کشیده شد و بخش بزرگی از تماشاچیان متوجه مفهوم لقب دادن به فیلم ها شدند. مردم دیگر بر اساس نظر های شخصی یک فیلم را خوب(bollywoodworld.blogfa.com) یا بد نمی دانستند اما آنها از این اطلاعات آمار فروش فیلم ها برای بحث و جدل درباره فیلم ها استفاده کردند. در سال 2010 فیلم هایی مثل dabangg و tees maar khan اکران شدند و آمار فروش آنها آغاز یک جنگ و جدل پرخاشگرانه شد که توسط رسانه های جریان اصلی پوشش داده می شد.


بعد از آن با اکران و فروش بسیار عالی فیلم هایی مثل bodyguard و ready و ra one و ek tha tiger و Chennai express و kick و.‌‌.. علاقه مندی و جذابیت باکس آفیس رو به خاموشی رفت تا اینکه در چند سال گذشته با اکران فیلم هایی مثل krrish 3 و dhoom 3 و pk و dangal و baahubali و kgf اخیرا pathaan و Jawan و animal دوباره تب جذابیت و علاقه مندی(bollywoodworld.blogfa.com) به باکس آفیس اوج گرفت. بزرگ ترین حقیقت درباره حقیقتی است که همه نمی توانند آن را هضم کنند. حتی اگر شما دریایی از آمار و ارقام و اطلاعات فروش یک فیلم را در مقابل خود ببینید و دسترسی داشته باشید وقتی شما هوادار بازیگری باشید شما با آوردن بهانه یا بهانه هایی از این آمار و ارقام فروش صرف نظر می کنید.

هر ستاره ای با موفقیت و شکست روبرو می شود که به عوامل مختلفی که بر روی باکس آفیس اثر گذار هستند ، بستگی دارد اما هواداران تمایل دارند که این حقیقت را پنهان کنند وقتی که با تمایلات آنها (bollywoodworld.blogfa.com)سازگار نباشد . به دلیل جنگ های هواداری در شبکه های اجتماعی اغلب هواداران آمار و ارقام فروش فیلم در باکس آفیس را دستکاری شده و نامعتبر می دانند.


‌ در گذشته فیلمسازان آمار و ارقام فروش فیلم های خود را دستکاری یا فروش فیلم خود را بالاتر از فروش حقیقی اعلام می کردند و تا جایی پیش می رفتند که حتی بلیط فیلم های خود را می خریدند تا هیجان مثبت پیرامون فیلم خود ایجاد کنند. البته این بلیط فروشی کاذب و قلابی همچنان ادامه دارد و اینفلوئنسر های شبکه های(bollywoodworld.blogfa.com) اجتماعی هم با گرفتن پول از این دستکاری آمار فروش فیلم ها حمایت می کنند و وقتی هیچکدام از این روش ها موثر واقع نشد آنها شروع می کنند به ارائه پیشنهاد بوگو ( مخفف buy one get one) یعنی یک بلیط بخر و یکی هم مجانی بگیر . ابزاری که تصور می شد به صنعت فیلم کمک خواهد کرد اما در حال نابود کردن آن است.

چه کسی پشت این اتفاق است؟ فیلمسازانی که برای فیلمنامه های خوب هزینه نمی کنند، برای موسیقی و جلوه های ویژه ی خوب هزینه نمی کنند و فقط دستمزد ستاره ها را افزایش می دهند و به اینفلوئنسر ها پول پرداخت می کنند و بازاریابی غیر مفید انجام می دهند. در واقع این روزها تهیه کنندگان برای گران شدن ستاره ها و تیم آنها(bollywoodworld.blogfa.com) پول پرداخت می کنند. در مقابل فیلمسازانی هم هستند که به آمار فروش فیلم های خود اهمیتی نمی دهند و فکر می کنند نباید به آمار فروش فیلم و تحلیل های روزانه و بلیط فروشی توجه کنند چون تمرکز آنها را از کیفیت سینما دور می کند.


ایده آل این است که تماشاچی اول فیلم را ببیند و بعد از آن نظر خود را درباره فیلم بیان کند . با این وجود مردم این روزها اول فیلم را بر اساس فروش آن در باکس آفیس قضاوت می کنند . یک تهیه کننده بزرگ برای بازی در باکس آفیس به دستکاری آمار و ارقام فروش(bollywoodworld.blogfa.com) نیاز دارد تا تماشاچیان را گیج کند. بخش های بزرگی از مردم فراموش می کنند که در حین تماشای فیلم چه انتظاری از این فیلم دارند به جای لذت بردن از سینما, آنها از دیدن ستاره محبوب خود و پولی که تهیه کننده از فیلم بدست می آورد لذت می برند.

البته این را هم باید گفت که وقتی یک فیلمی نتواند تماشاچیان را جذب کند بدین معنی نیست که اعداد و ارقام باکس آفیس اهمیت ندارند. درآمد باکس آفیس به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شما نمی توانید پشت سرهم فیلم شکست خورده داشته باشید و بعد انتظار داشته باشید که منتقدان و تحلیل گران صنعت فیلم برای شما (bollywoodworld.blogfa.com)کف بزنند. بله تعداد معدودی از منتقدان و بخش کوچکی از تماشاچیان می توانند فیلم ها و انتخاب فیلم های شما را دوست داشته باشند.


راه حل این مشکل این است که اگر شما محصول اشتباهی را تولید کرده اید یا تصمیم اشتباهی گرفته اید باید این اشتباه را بپذیرید و نقدپذیر باشید تا رشد کنید. فیلمسازان بزرگ باید از حباب های خود خارج شوند. باید(bollywoodworld.blogfa.com) بر روی فیلمنامه های بهتر و داستان هایی که برای توده های مردم جذاب هستند ، کار کنند. نباید از منتقدان بترسند چون آنها ایده ای از جهان واقعی ندارند. باید تماشاچیان و مخاطبان فیلم خود را تحلیل کنید ببینید که چقدر می توانید از فیلم خود درآمد زایی داشته باشید.

فیلمسازان کوچک می توانند فیلم هایی بسازند که می خواهند. اگر فیلم شما با مخاطبانی که هدف قرار داده اید نمی تواند 10 کرور در باکس آفیس فروش کند پس نباید بودجه تولید فیلم شما از 10 کرور فراتر رود. شما می توانید فیلم هایی برای شبکه های اینترنتی بسازید تا به محدودیت درآمدی که از باکس آفیس دارید کمک کند و فیلم شما مخاطبان بیشتری پیدا کند. تماشاچیان همیشه طبق خواست(bollywoodworld.blogfa.com) و نظر شما عمل نمی کنند . یک فیلمی که شما دوست دارید شاید شکست بخورد چون تماشاچیان دوست نداشتند. این به این معنا نیست که شما ایده های خود را کنار بگذارید اما نباید دیگران را به پذیرش این ایده مجبور کنید.
ترجمه:amir

جهان بالیوود...
ما را در سایت جهان بالیوود دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bollywoodworldo بازدید : 5 تاريخ : جمعه 21 ارديبهشت 1403 ساعت: 13:10